Jak wygląda skład materiałów do druku?

Profesjonalne drukowanie materiałów zleconych przez klientów nie polega na prostym otwarciu przysłanego pliku i kliknięciu „drukuj” pomiędzy jednym a drugim łykiem kawy. Zanim ostateczny projekt przeniesiony zostanie na papier, przejść musi złożony proces, którego zasadniczą część stanowi skład. Bez tego efekt byłby daleki od zadowalającego.

W dobie komputerów nie potrzeba już na szczęście, jak przed laty, zecera ręcznie składającego szpalty, czyli bloki z czcionkami. Chociaż wciąż mówimy o „składzie drukarskim”, współcześnie w drukarni cyfrowej odbywa się on w trybie DTP. Jest to skrót od „DeskTop Publishing”, co przetłumaczyć można na „publikowanie zza biurka”. Cel pozostaje jednak ten sam, co kiedyś: skomponować wszystko w taki sposób, aby publikację dobrze się czytało i oglądało. Niezależnie od tego, czy jest to książka, czasopismo, katalog, czy broszura. Nawet najmniejsze materiały drukowane, takie jak wizytówki albo ulotki reklamowe, wymagają starannego formatowania.

Jakie są etapy przygotowania materiału do druku?

Wszystko zaczyna się od makiety, czyli od propozycji wyglądu. Bierze się tutaj pod uwagę takie rzeczy, jak format materiału, wygląd pojedynczej strony, kroje czcionek oraz styl elementów graficznych – tabel, schematów, ilustracji i zdjęć. Treść należy dopasować do makiety w taki sposób, żeby całość była jednocześnie czytelna i estetyczna. 

Po dopasowaniu treści do makiety potrzebna jest korekta, ponieważ odbiorców zniechęcić mogą choćby i najdrobniejsze literówki. Później mamy jeszcze moment na wprowadzenie ostatnich zmian, aż wreszcie następuje akceptacja ostatecznej wersji materiału. Czas drukować, wykorzystując przy tym właściwie dobrany papier oraz technikę nanoszenia druku. Inaczej przecież drukuje się książkę, a inaczej broszurę reklamową. A to, czy wydrukowany materiał będzie prezentował się dokładnie tak, jak życzy sobie tego klient, zależy od najdrobniejszych detali.