Jakimi metodami można uszlachetnić druk?

Uszlachetnianiem druku nazywa się metody poligraficzne, które są przeprowadzane w celu zwiększenia wytrzymałości mechanicznej podłoża i powierzchni, poprawy odporności na czynniki środowiskowe oraz zwiększenia estetyki materiałów drukowanych. Technik uszlachetniania jest bardzo wiele. Przeczytaj, które z nich są najczęściej wybierane.

 

Foliowanie 

Jedną z najpopularniejszych metod uszlachetniających jest foliowanie wydruku. W ten sposób naklejkom, folderom czy katalogom można nadać wykończenie błyszczące, matowe lub strukturalne. Jest to również dodatkowa ochrona papieru przed wilgocią oraz uszkodzeniami mechanicznymi. Folie mogą oddziaływać nie tylko na oczy, ale również na dotyk. Uszlachetnienie folią soft skin lub soft touch to sposób na to, by druk reklamowy stał się aksamitny i przyjemny w dotyku. Foliowanie jest jedną z odmian laminowania, czyli pokrywania powierzchni laminatem. Innym sposobem laminowania może być np. użycie tkanin.

 

Termodruk 

Na arkusz można także nadać złotą lub srebrną folię metaliczną, którą następnie zadrukowuje się farbami UV. Jest to metoda nazywana hot-stamping, hot-print lub termodruk. Chętnie wykorzystują ją osoby chcące nadać swoim grafikom ekskluzywny charakter. Doskonale sprawdza się w podkreśleniu logo firmy, tytułu książki, ozdobienia certyfikatów i dyplomów  lub zaznaczenia najistotniejszej informacji w katalogu premium. Drukarnie oferują różne rodzaje uszlachetnień metodą termodruku. Oprócz folii metalicznych są także błyszczące i matowe folie pigmentowe w różnych kolorach, folie perłowe oraz folie dyfrakcyjne wzbogacone siatką.

 

Lakierowanie 

Kolejną bardzo często spotykaną formą uszlachetniania jest lakierowanie, które polega na nadaniu określonego efektu poprzez naniesienie lakieru. Dzięki temu elementy druku mogą być błyszczące, matowe, oddziałujące na ciepło, fosforyzujące, zdrapkowe, a nawet zapachowe. Lakier podobnie jak folia zabezpiecza druk przed słońcem, wilgocią oraz uszkodzeniami mechanicznymi. Podobnie wpływa także na nasycenie kolorów. Jednak podłożem przeważnie jest papier o mniejszej gramaturze, ponieważ lakier zwiększa sztywność.

 

Tłoczenie 

Jest to forma tworzenia w materiale trójwymiarowego wzoru w celu uwypuklenia napisu, logo lub elementów zdobniczych. Rezultaty zależą przede wszystkim od rodzaju podłoża. Tę metodę uszlachetniania dzieli się na dwa rodzaje. Tłoczenie wklęsłe, zwane także ślepym, polega na wciśnięciu materiału w podłoże, a tłoczenie wypukłe jest to forma nadania kształtu odstającego od reszty materiału. Efekt jest odczuwany przez dotyk, jak i przez wzrok, ponieważ polega na grze światła i cienia. Tłoczenie często łączy się z procesem złocenia lub srebrzenia, co nadaje efektowny i jednocześnie ekskluzywny wygląd.  

 

Sztancowanie 

Metoda ta polega na wykrawaniu z arkusza skomplikowanego kształtu, którego nie da się uzyskać przy użyciu gilotyny introligatorskiej. Sztancowanie daje mnóstwo ciekawych możliwości, począwszy od składanych opakowań kartonowych, przez kalendarze i książeczki dla dzieci, aż po nietypowe kartki okolicznościowe. Sztancowaniu często towarzyszy bigowanie, czyli czynność introligatorska polegająca na tym, że w ramach tego samego wykrojnika na arkusz wgniata się linię ułatwiającą składanie wyciętych kartonów.

Jak widać, metody uszlachetniania druku podkreślające indywidualność danego projektu mogą dawać bardzo różnorodne efekty. Bez odpowiedniej wiedzy trudno ocenić, jak duże są możliwości wynikające z dostępności do poszczególnych metod. Dlatego właśnie przy planowaniu banera reklamowego, katalogu, kalendarza lub dedykowanego prezentu najlepiej skontaktować się z drukarnią i na tej podstawie wybrać odpowiednie rozwiązanie.